Vergeleken met andere instrumenten is de piano letterlijk en figuurlijk uitzonderlijk breed. De orkestrale kracht en de intimiteit en het lyrische en percussieve karakter maken het een beest van een instrument, waarop bijna alles kan. Met deze lesmethode grijpt de leerling al vroeg vele van die mogelijkheden aan.
De leerling speelt in beginsel met beide handen tien verschillende dieren. Deze dieren zijn tweeklanken die je overal op de piano kunt pakken. Hierdoor klinken al heel snel verschillende klankkleuren en harmonieën. Bovendien kun je de dieren spelen met arm- en grijpbewegingen die ieder kind al beheerst. Het repertoire van Klavierleeuwen en Podiumbeesten stimuleert de leerling om expressief te spelen. Er wordt meteen écht muziek gemaakt. De diversiteit van stijlen en karakters in de muziek prikkelt de ontwikkeling van de fantasie en muzikaliteit. Het lesmateriaal bevat naast kinderliedjes - die gezongen en begeleid worden door de leerling zelf - voornamelijk (modern)klassieke composities met zowel traditionele als verrassende samenklanken en ritmes.
Leren is het meest aantrekkelijk aansluitend op wat je al kan, want dan kun je vanuit een betrouwbaar uitgangspunt zelf ervaren wat je doet. Van nature aanleren is efficiënter dan gecorrigeerd afleren. Pianospelen is een ambacht waarvoor er fysiek veel vaardigheden ontwikkeld moeten worden die ver van de menselijke natuur af staan. Deze lesmethode begint dichtbij de al aanwezige motoriek van een jong kind en gaat steeds een stap verder in de richting van een pianist.
Als de muziek uit Klavierleeuwen, het eerste boek, in notenschrift geschreven was, zou geen enkele beginnende leerling deze kunnen lezen. Geschreven in het ook nog visueel aantrekkelijke dierenschrift kan dat wel. Met het zeer zorgvuldig opgebouwde lesmateriaal van Podiumbeesten maakt de leerling zich ook het notenschrift eigen.
Deze lesmethode combineert de mentale en fysieke vaardigheden die een beginnende pianoleerling moet ontwikkelen. In die onderlinge samenhang komt ieder aspect aan de orde. Op een natuurlijke manier krijgt de jonge leerling de gelegenheid om zich te ontwikkelen tot een grote klavierleeuw.
Ralph van Raat over de methode in het voorwoord:
"Naar mijn mening is er met deze bundel eindelijk een didactische methode verschenen, die volledig
toegespitst is op de huidige lespraktijk en het moderne kind. Aan de docenten: geen angst!
Wellicht zijn de gebruikte didactische en muzikale technieken soms nieuw, maar de methode neemt
ook u stap voor stap mee. De CD met alle ingespeelde voorbeelden biedt in alle gevallen een
oplossing. "
"Als kind had ik heel graag een dergelijke methode gehad. Gelukkig was het internet in die tijd nog
nauwelijks of niet te vinden in de huiskamers, waardoor de dwergjes mij toch weer naar het klavier
lokten. Maar het was vooral de wens om ooit die mooie volle klanken te kunnen spelen, die me
telkens weer motiveerde om achter de piano aan de slag te gaan. En juist deze wens komt dankzij
de ‘Dierenmethode’ op sublieme wijze in vervulling voor de jonge aspirant-pianist van nu."
Meer informatie op: www.deklavierleeuwen.nl